12
شهر

بازطراحی مرکز داده ستاد شرکت ملی گاز ایران؛ مهم‌ترین اقدام مدیریت IT طی دو سال گذشته

اجرای عملیات بهینه‌سازی و بازطراحی مرکز داده ستاد شرکت ملی گاز ایران بر اساس آخرین استانداردهای موجود، ازجمله کارها و اقدامات مهم مدیریت فناوری، اطلاعات و ارتباطات این شرکت طی دو سال گذشته است. 

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، سیدمحمد سراجی، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران، با بیان این مطلب، در رابطه با اقدامات صورت گرفته در این مدیریت طی 2 سال گذشته، گفت: طی این مدت، عمده اقدامات در راستای تسهیل ارائه سرویس و انتقال اطلاعات و اجرای پروژه‌های مربوط به سامانه‌های جامع و یکپارچه بود.

وی ادامه داد: در زمینه تسهیل ارائه سرویس و فرآیند انتقال اطلاعات، توسعه اکوسیستم PESB و ESB در شبکه ملی تبادل اطلاعات در دستور کار قرار گرفت. همچنین، توسعه دریافت و ارسال استعلامات الکترونیکی در بستر شبکه ملی تبادل اطلاعات GSB نیز اجرایی شد.

سراجی در رابطه با اجرای پروژه‌های خدمات‌رسانی و یکپارچه‌سازی گفت: در این راستا پروژه‌ی پنجره واحد خدمات هوشمند گاز، پروژه سامانه جامع اطلاعات مكاني شركت ملي گاز يا IGN ، پروژه سامانه يكپارچه تحليل شبكه‌هاي گازرساني و سيستم جامع اطلاعات مديريت هماهنگي و نظارت بر توليد اجرا شد؛ ضمن آن‌که قراردادی با سازمان فناوری اطلاعات برای اتصال به سامانه پیام ایران و راه‌اندازی سامانه پیامکی 40401020 در سطح ستاد و شرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز منعقد شد.

مدیرفناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران در خصوص تسهیل پرداخت قبوض گاز از طریق سامانه‌های برخط گفت: تفاهم‌نامه پرداخت الکترونیکی قبوض مشترکین گاز با بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و تفاهم‌نامه وب‌سرویس اطلاع‌رسانی و ارائه الکترونیکی قبوض گاز با شرکت‌های پرداخت‌یاری منعقد شد.

ضمن اینکه میزخدمت مدیریت فاوا بر مبنای چارچوب‌های استاندارد ایجاد شده و در این مدت توسعه یافت.

وی با بیان این‌که توسعه پیام‌رسان سازمانی به منظور تبادل اطلاعات سازمانی غیررسمی نیز از دیگر پروژه‌های مهم اجرا شده از سوی این مدیریت است، گفت: همچنین، راه‌اندازي بستر دوركاري و یکپارچه‌سازی سامانه ويديوكنفرانس و حذف تمامی سرویس‌دهنده‌های (سرورها) فیزیکی قبلی و ارائه‌ سرویس روی سرویس‌دهنده‌های مجازی یکپارچه از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای چابک‌سازی، پایداری اطلاعات و به‌روزرسانی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکت ملی گاز ایران است.

سراجی در خصوص اهم دستاوردهای اقدامات صورت گرفته، گفت: به روزرساني زيرساخت‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري و همچنين كاهش هزينه‌ها با توجه به گسترش مجازی‌سازی سرویس‌دهنده‌ها، برگزاري و پشتيباني 1672 ساعت جلسه از جمله جلسات نهاد ریاست‌جمهوری، ارسال پنجاه میلیون پیامک در ماه از سرشماره‌های استاندارد مختص به دولت، الکترونیکی کردن دریافت و ارسال استعلامات و حذف فرآیندهای طولانی همگام با سیاست‌های کلان دولت در توسعه دولت الکترونیک، ازجمله دستاوردهای این اقدامات بود.

وی در پایان، تأثیرات مثبت این دستاوردها بر روند عملکرد شرکت ملی گاز ایران را حفظ امنیت زیرساخت‌ها، سرویس‌ها و اطلاعات شرکت عنوان کرد و افزود: علاوه بر این مورد، تسهیل دسترسی کاربران شامل همکاران و عموم مردم به خدمات به خصوص در دوران پاندمی کرونا و کاهش هزینه‌های ناشی از خرید تجهیزات یا نرم‌افزارهای متعدد برای شرکت، مهم‌ترین اثرات مثبت این دستاوردها بود. 

 

منبع: شرکت ملی گاز

کد: 37788

بازگشت